klik!

Thursday, May 26, 2011

Munaqqobah ^_~


Bismillahirahmanirrahim..

Assalamualaikum semua. Mesti sume pelajar sekolah dah bersiap-siap nak cuti kan? Dah abis exam kan? Macamana exam? Ok tak? Aiseyh. Alhamdulillah kalau ok, kalau tak cuba lagi. Penulis ni asyik on9 je. Huh! Entah la, exam ada sekali lagi sebelum SPM betul. Hari ni tak nak la cerita pasal exam, penulis nak buat cerpen pendek sikit. kebosanan mendesak diriku. Semoga cerita ni bagi semangat buat muslimah-muslimah yang ingin berpurdah.

"H1N1 dah sampai kat malaysia!", hati Ilmi Amirah berteriak. Semua dah start bertopeng. Terdetik pula hati ilmi nak menjahit. sehelai kain hitam di jahit dengan tangan sendiri. Mesin jahit antik yang ada kaku tidak bergerak, hatinya juga tidak tergerak untuk membaiki. "Haaaa... dah siap.", dia mencuba apa yang dijahitnya sebentar tadi. Cantik la jugak walaupun jahit bodoh-bodoh je. dikenakan dengan jilbab hitam pemberian ibunya. Kain hitam kecik dimasukkan kedalam beg sekolah.


Keesokan paginya, waktu balik, Ilmi lepak sebentar di kelas 3ibnu hajar, kelas paling hujung. Rindu dengan kawan kembarnya. Tahun yang lepas sekelas, kelas 2 ibnu arabi. Masa form3 mereka semua berpisah, Ilmi ke 3 ibnu sina, kawan kembarnya juga berpisah, seorang ke 3 ibnu taimiyyah, seorang lagi ke 3 ibnu hajar. Kain kecil dalam beg sekolah dikeluarkan. "Eh! Ilmi, apa tu? purdah?" salah seorang kawan kembarnya bertanya sambil cuba memakai kain hitam kecik itu. "Buat bodoh-bodoh jep. Rasa nak jahit. musim H1N1 sekarang ni kan? tak pernah pakai pon.", Ilmi menyatakan sebab dia menjahit kain hitam itu. "Nak tak, lepas belajar, kita semua berpurdah? Alaaa.. macam ayat-ayat cinta tu", satu cadangan diberikan. Pada masa tu, aura ayat-ayat cinta memang memberi impak besar, bukan hanya budak sekolah, malah mahasiswa turut merasa tempiasnya. Ilmi cuma mengangguk, bukan bermakna setuju. Niat berpurdah belum membara, niat yang hadir cuma sedikit.

Hari berganti hari, bulan berganti bulan, sedar tak sedar sudah setahun berlalu. Ilmi sekarang form4. Makin giat pula dia di alam maya. Ukhuwah tercipta tak kira negeri, negara. Kawan kembar Ilmi pula, semakin kuat niat untuk berpurdah. Ilmi cuma menyokong, sebalik sokongan itu, tidak pula dia ingin sertai bersama. ALAM MAYA ibarat satu dunia lain buat Ilmi. Entah kenapa, cintanya pada alam maya pada tahun tu kian membuak. Cintanya pada ukhuwah fillah yang lahir di sebalik ALAM MAYA. Di alam maya Ilmi banyak bergaul dengan muslimah-muslimah berpurdah. Sedikit sebanyak memberi dorongan untuk Ilmi berpurdah. Jahitan tetap diteruskan, satu persatu purdah di jahit, tidak pula dia pakai. Kawan sekolahnya turut memberi dorongan, membekalkan kain-kain perca lebihan jilbab dan jubah. Setahun berlalu bagai sehari, tak terasa pun lamanya.

Ulangtahun hari lahir Ilmi yang ke-17, hari sabtu, baru pulang dari tusyen, barang jauh sampai. "Ilmi! tengok ni", sepupu kesayangannya menghulurkan sampul surat berwarna kuning, tertera alamat, dari Johor Bharu. Yaaa, dari sahabat ALAM MAYAnya. Perasaannya tak dapat digambar, terharu sangat-sangat. Sampul surat di koyak perlahan-lahan. Kain kecil berwarna hitam, lembut bila di sentuh. PURDAH! purdah arab, pertama kali dia sentuh, dia lihat depan mata, selama ni cuma tengok gambar dalam internet."Terima Kasih akak!", hatinya bermonolog.

Purdah yang dikirim memberi semangat buat Ilmi. Membuatkan Ilmi berfikir dan menanam azam baru. Yakin seyakinnya untuk berpurdah! Cuma mungkin bukan masanya. Pada suatu malam, entah apa mimpi Ilmi dapat, tiba-tiba tergerak untuk keluar berpurdah. Dia bersama sepupu kesayangan keluar ke kedai alat tulis berhampiran rumah. Sepupunya membawa motorsikal, Ilmi membonceng di belakang. Dari rumah lagi Ilmi membawa purdah yang dijahitnye sendiri, tapi tidak dipakai terus, khuatir maknya tahu. Niatnya cuma ingin mencuba, entah mengapa hatinya tertaut untuk berpurdah. Rasa aman, terlindung dalam kain hitam kecilnya. SubhanaAllah, hanya dia yang dapat berasa rasa itu. Malangnya, belum masanya untuk dia berpurdah.


p/s : penat la. dah pukul 3.10 pagi ni. lain kali la sambung yek.. tak best jugak kalau citer abis terus.. hehe..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...