klik!

Friday, March 22, 2013

Salah Aku

Bismillahirrahmanirrahim..

Jumaat yang oren. Mendung yang pelik. Termenung di jendela. Takut. Fikirkan salah saya. Fikirkan orang yang menyalahkan saya. Hakikatnya saya memang bersalah.

Menjadi daie, bukan tugasnya menghukum, tapi amar makruf nahi munkar. Pernah saya dengar. Haram menegur kalau selepas kita tegur orang itu akan rasa ingin berbuat jahat lebih lagi. Sedih.

Entah kenapa terasa. Emosi berkecamuk.

Orang yang memandang salah orang lain hanya tahu menghukum.

Dia bersalah.
Dia berdosa.
Semua salah dia.
Dia punca kaza wa kaza.
Dia punca terjadi semua ni.
Allah turunkan bala sebab dia!

Semacam Anwar Ibrahim pula.

Tugas daie bukan menghukum.
Tugas daie faham situasi mad'u.
Tugas daie memberi penyelesaian.
Bukan menyalahkan.



Sekian Mad'u yang berasa terhina. :'(

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...