klik!

Sunday, March 25, 2012

Reda Apa Adanya

Bismillah...

Dah lama tak buat post untuk blog ni kan? Bukan busy, tapi KASLAN, dan buntu tiada topik.. Alhamdulillah, result SPM pun dah keluar, ada yang sedih, ada yang gembira.. tak kurang ada yang BERBANGGA.. untuk apa la berbangga dengan kepunyaan Allah.. Akal yang diguna untuk belajar segala ilmu itu milik Allah. Tangan yang menulis di atas kertas peperiksaan itu milik Allah. Mata yang melihat, telinga yang mendengar ajaran guru itu adalah milik Allah. Jadi untuk apa berbangga??

Tidak kurang juga yang tidak puas hati, meraung, menangis kerana result yang teruk. Pesanan : SPM bukan segala-galanya, SPM bukan penentu rezeki, SPM tiada nilai andai Allah tidak mengurniakan kita rezeki. Jadi, apa KUASA SPM??? tak ada apa, sekadar tulisan di atas kertas nipis (slip peperiksaan), Kalau dikoyak boleh, dibakar boleh. Tak bernilai.

Reda apa adanya, takdir Allah itu yang terbaik. Terbaik untuk kita, terbaik untuk semua, insyaAllah.

Itu usaha kita, itulah ikhtiar kita, itu doa kita, itu takdir-Nya.. jangan salahkan takdir bila result kita tak segempak yang diharapkan. Jangan salahkan Allah bila result tidak berbaloi nak dibanding usaha. Yakinlah, itu yang terbaik Allah bagi untuk kita. Belajar untuk reda, belajar untuk sabar.. RILEKSSS je..

"Kalau aku.........................., mesti .............."

ada sahaja bunyian kurang enak daripada mulut sendiri. Kalau kita usaha, Allah nak bagi camtu, camtu gak.

SPM bukan segala-nya. Sebagai titik permulaan untuk perjuangan yang lebih akhbar. Lepas ini ke Uni, banyak lagi ujian untuk kita. Akademik sekadar akademik yang makin menjulang tinggi, yang saya takutkan akhlak, sahsiah, syariat. Bagaimana untuk menjaga semua itu andai tiada pendinding? Wajib bersama sahabiah untuk menjadi kuat!

insyaAllah saya tidak belajar di Malaysia. Akan ke bumi urdun, tapi bukan di kota irbid. Itu perancangan awal, takdir Allah entah siapa yang tahu. Puas memujuk ibu ayah sendiri. Membenarkan dalam keterpaksaan mungkin. Jadi saya membuat keputusan untuk menguruskan sendiri. Mencari orang untuk uruskan terjemaah slip, pasal MAIDAM, pasal YAYASAN. Itu namanya BERDIKARI. Bila dah jumpa orang yang tepat, baru diusulkan ke mak ayah, macammana untuk ke sana. Tiada riaksi yang memberangsangkan. Tak support, biasa-biasa sahaja. Maktab lebih utama.

Entahlah, kalau tengok mak ayah sahabiah saya, jelas mereka menyokong. Bila sahabiah down, mereka yang bangkitkan balik semangat. Kalau saya, saya yang membangkitkan semangat sendiri dan semangat mak ayah. Urusan bank, pasport semuanya urus sendiri, (umur dah cukup 18). Tak nak susahkan ayah ke hulu ke hilir. Sedih? tak sangat, sebab dah biasa. Lagi seronok macam ni, berdikari itu bebas.

alhamdulillah, yang penting restu. Restu dalam keterpaksaan. Masih ada cadangan Uni-Uni dalam yang mak ayah bagi, tapi tak nampak dahhh. Memang tak fikir pasal UPU dah. Tunggu KPT untuk Jordan je.

Apapun keputusan KPT, keputusan mak ayah di akhirnya, reda! Adalah hikmah disebaliknya.....

Reda keputusan SPM, reda keputusan mak ayah, reda keputusan KPT.... :D

1 comment:

  1. salam..still remember..alhamdulilah segala pujian hanya layak utk allah..170 permohonan KPT JORDAN KEDAh dah diluluskan..cuma tunggu feedback ja..all the best 4 u jugak~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...