klik!

Wednesday, November 7, 2012

Syabab Terpilih

Bismillah..

Terbit kagum di hati ini melihat dirimu. Ujian, dugaan, mehnah, segalanya datang bertubi-tubi. Engkau resah gelisah, namun masih ada kekuatan.

Syababku.... Engkau insan terpilih untuk melalui jalan itu. Jalan engkai berbeza kerana kejayaan engkau istimewa.

Syababku.... Bersabarlah atas dugaan ini, yakin bahawa segalanya berhikmah.

Seorang pemuda yang biasa, jalannya luar biasa. Kalau pemuda lain mendapat ilmu dari sekolah, tetapi dia dari kuliah. Seolah-olah ada silibus tertentu. Apabila ditanya, dia menjawab. Mudah sekali. Kadang terbit rasa malu. Kita yang belajar sampai universiti masih merangkak mencari jawapan. Persoalan agama segalanya terjawab. Isu semasa sentiasa update.

Jujur diri ini kagum.....

Tiada kelulusan sijil, namun ilmu mengalahkan diri yang berA-A spm.

Pelbagai sirah dia cerita. Segalanya mudah. Tanpa buku khusus seperti di sekolah, dia boleh bercerita seolah-olah memang belajar semua itu berkali-kali secara formal.

Tidak.

Segalanya di kuliah agama di masjid-masjid dan usrah-usrah.

Betullah, kita yang belajar dengan kita yang khusus, bersijil, berguru dengan konsisten tidak bererti kita berilmu jika tidak bersungguh mendalaminya. Apabila niat ikhlas menuntut ilmu, insya-Allah, dibantu-Nya.

Lihat sahaja syabab itu, tanpa buku khusus, guru tetap, ilmu LEBIH daripada kita yang setiap hari ke sekolah, ke Jamiah. Ilmu.. Ilmu... bukan ada pada sijil....


Syababku.... sungguh aku kagum... engkau istimewa....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...