klik!

Tuesday, August 20, 2024

Cinta Itu Sakit?

 Pernah tak terfikir kenapa kita akan lebih mudah terasa dengan orang yang kita sayang? Kita akan lebih mudah sedih dengan orang yang kita cinta? Kenapa Ye macam tu?


Kenapa cinta itu seolah menyakitkan. Padahal sepatutnya cinta itu membahagiakan. 


Ya, ada masa bahagia. Tetapi apabila masanya sakit, sakitnya terlalu parah. Sedih berat. Sakitnya itu seperti tiada ubat. Haha. Macam tak masuk dek akal kan. Kita boleh cinta orang yang baru sahaja kita kenal. Kemudian berasa sakit yang terlalu dalam. Aduh.

Itulah cinta....

Cinta itu kadang-kadang perlu dikawal. Supaya tidak terlebih batasnya. Ya, kadang-kadang kita sendiri hilang kawalan. Terlalu meletakkan hati kita pada seseorang dan menganggap orang itu akan membahagiakan seluruh hidup kita. Kehidupan sebenarnya tidak semudah itu. Akan ada hari yang bahagia, akan ada juga hari yang kita berdukacita.

Kita juga selalu meletak kayu ukur pada manusia. 'Jika aku bersama dia, aku pasti bahagia. Dia pasti membahagiakan aku'. Sedangkan bahagia itu pada diri kita, ada dalam hati kita sendiri! Kita yang memilih untuk bahagia atau derita. Bercakap memang mudah kan. Hakikatnya begitulah dan kita tetap membuat pilihan yang salah.

Ujian akan selalu hadir untuk menguji. Semasa bujang, ujiannya pada waktu berkenalan, pada waktu bercinta. Selepas nikah, lebih parah lagi ujiannya. Baru tahu perangai sebenar masing-masing. Baru cuba untuk hidup bersama dengan orang yang kita sendiri tidak tahu siapa. Waktu ini, sabarlah menjadi peneman. Kita tak boleh mengubah orang kecuali dia sendiri yang ingin berubah. Ya, sabar. Mesti sabarlah sebab dah jadi suami atau isteri kita kan.

Tidak sedikit orang memilih untuk berpisah. Tak boleh cakap banyak juga. Ujian masing-masing sebenarnya. Perpisahan tidak semestinya gagal. Boleh jadi perpisahan itu sebuah kemenangan bagi sesetengah rumah tangga. Masing-masing mempunyai persepsi tersendiri. 

Tapi, untuk tahu kebenaran tentang kemenangan adalah apabila pilihan itu selari dengan aturan agama. Bersama atau berpisah itu berlandaskan syariat.

Entah apa saya merepek ni. haha. Saje je sebenarnya nak aktifkan blog. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...