klik!

Monday, May 14, 2012

Impianku Tergadai


Air mata
Titis demi titis di alir
Demi memujuk sekeping hati
Demi sebuah restu
Hampa............................

Aku diam membisu
Diam sambil membiar air mata berbicara
Lantaran dia mengemuka hujah beribu
Salah aku?
Salah dia?

Usaha demi usaha ku lakukan sendiri
Tiba-tiba ada penghalang
Hati mana tidak kecewa?

Dia sudah janji
Tapi hari ini lain pula
Perit, pedih
Hanya Allah yang tahu



Jordan yang menjadi impian kini tergadai, lantaran surat unisza sampai ke rumah. Sampai ke tangan ayah. Saya berusaha untuk menutup tawaran itu, senyap sahaja, tapi ayah tahu juga. takdir Allah belaka. Ingat lagi sebelum Semua ini terjadi, ayah janji kalau tak dapat maktab, terserah nak pergi jordan atau tak. Sekarang? Lain pula ceritanya?? Hati mana tidak kecewa? Hati mana tidak sedih? Impian bertahun disimpan.. Impian menggunung... Hati kecewa berkata, biarlah.. biarlah.. malas nak fikir... putus asa!

Hati seorang anak yang tidak ingin menyusahkan ayahnya. Murah sangat ke belanja di unisza? Sanggup ke ayah nak tanggung belanja beberapa tahun yang memang lebih tahunnya nak dibanding belajar Jordan? Belajar Jordan, zakat bantu. Walaupun tak banyak, tapi cukup untuk sara diri sendiri. Saya sendiri tak faham kenapa payah sangat nak lepaskan saya pergi?? Sedangkan selama ini saya berada di asrama, tak ada siapa ambil peduli. Sakit, demam, mana ada orang datang jenguk. Harapkan warden sahaja hantar ke hospital makan ubat. Tak cukup berdikari lagi ke??

Orang boleh hina, boleh kata apa saja. Hakikatnya mereka tak faham, tak lalui apa yang saya lalui. Berhakkah seseorang menghukum orang lain sedangkan dia tidak pernah rasa situasi orang itu??

Jahat seorang anak.. inilah!

Sikit pun saya tak faham kenapa. Ayah kata dia akan hantar saya ke Jordan 2 tahun lagi. Sama je kan? Ke jordan juga. Makin lama belajar. Saya memang sengaja pilih ke Jordan, habis 4 tahun degree, kemudian balik Malaysia, duduk la sini sampai mati. Tak ke luar lagi dah. Sekali seumur hidup! Ayah tanggung belanja setahun saya di sana saja, lepas tu kalau nak biar, biar la. Mana lagi murah belanja setahun sana dengan belanja 5 tahun sini? Ya Allah... Sedihnya! Benda mudah jangan susahkan.

Kalau dari awal dia tidak bersetuju, tak adalah saya se kecewa ini. Pernah, saya dah redo, biarlah tak pergi sana pun. Tak apa la. Tapi, tiba-tiba je... Lepas semua urusan selesai. Pasport semua dah buat, urusan KPT, jumpa orang tu ni. Usaha semaksima mungkin untuk ke sana, alih-alih tak jadi. Semua orang! semua orang tahu yang saya akan ke sana, ke Jordan. Saya tak pernah bercerita akan ke mana-mana IPT dalam malaysia.

Terfikir juga untuk lari. Lari dari rumah?? Tapi.... Untuk apa? Kalau lari boleh ke Jordan ke? Tindakan bodoh! Kalau Jordan tu dekat, boleh juga. Untuk masa sekarang, biarlah. Biarlah segala-galanya ayah urus. Isi borang, segala-galanya! Saya dah penat uruskan borang ke Jordan yang tak menjadi.

Untuk apa saya luahkan disini. Tak akan ada yang faham dan mengerti. Biarlah... Biarlah... Malas untuk berfikir, penat, lelah, sedih.... PUTUS ASA........................ Bercakap banyak pun tak guna. baik diamkan diri sahaja. Biarlah air mata yang merungkai semua.......

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...