klik!

Saturday, July 14, 2012

Penulis, aku kagum!


Bismillahirrahmanirrahim..


Menjadi penulis, tugasnya amat mudah. Tulis apa yang baik, share apa yang baik. Macam berkata-kata. Melihatkan blog-blog orang, subhanAllah! Hebat hebat belaka. Ayat tersusun rapi, indah kemas bertatahkan berlian mutiara-mutiara kata daripada ulama' dan para motivator. Hakikat di luar tidak seindah itu, tidak selawa itu akhlaknya. Dapatlah para blogger itu pahala share benda baik. Namun, bukan share sahaja yang kita mahu. Melaksana! Melaksana!

Dalam post sebelum ini, sudah disentuh soal perlaksanaan. Tidak banyak, sedikit cuma.

Penulis, aku kagum! Kagum dengan ayat yang tesusun rapi, indah dibaca. Kagum dengan ilmu yang mungkin di copy paste semata. Kagum, sejujurnya kagum. Kagum dan malu.

Malu kerana post-post yang dishare sangat baik dan berguna. Pernah rasa seperti ini? Malu kerana orang lebih baik daripada kita. Cemburu pun ada. Cuma untuk membincangkan malu dan cemburu, bukan di post ini.

Jujur saya katakan, apabila melihat blog-blog orang, wall-wall orang yang sarat ilmu, kagum terbit dengan sendiri. Sehingga terlupa bahawa saya juga seorang penulis. Walaupun penulis kelas bawahan sahaja, hakikatnya tetap berstatus penulis.

Saya tulis, dan terus tulis. Meski apa yang saya tulis itu bukanlah apa yang saya lakukan. Terus menasihat, sedangkan saya turut melakukan kesalahan sama.

Dan...

Inilah post yang saya gunakan untuk menegur diri sendiri yang turut melakukan kesilapan. Belajar dan berazam untuk melaksanakan apa yang ditulis.

Cukup payah.

Namun, payah tidak bererti mustahil. Tiada apa yang mustahil didunia ini dengan izin Allah.

Saya amat yakin dan pasti. Pandangan orang yang kenal saya di alam nyata dan alam maya sangat berbeza. Betul-betul berbeza!

Alam nyata : Berkemungkinan besar orang memandangan saya dengan pandangan yang jelek. Maklum sahaja, perangai orang akan nampak terus zahirnya. Bukan niat untuk mengaibkan diri, sekadar membuang BANGGA yang kadang-kadang menguji hati.

Alam maya : Bagus, melihat post yang hebat-hebat. Nak ke bumi syam pula tu. Bukan calang-calang orang ni.

Sedangkan saya cuma manusia biasa.

Saya menggunakan SAYA sebagai contoh sebab mudah untuk disiarkan merata. Kalau guna Ustaz Hasrizal, Hilal Asyraf, takut nanti tak pasal-pasal sampai surat saman. Hehe.

Menggunakan SAYA agar saya sentiasa beringat. Ingat yang 'post' perlu dilaksanakan!

Realisasikan angan-angan menjadi realiti... Bukan sekadar fantasi melalaikan diri...

Doakan diri ini sentiasa istiqamah, menjadi hamba yang solehah... :)




3 comments:

  1. jemput singgah ke shoppylegacy.blogspot.com :)

    ReplyDelete
  2. Tulis dan teruslah menulis....sebenarnya bukan menulis sih....:)
    tetapi typing....
    mengetik...
    ketikkan apa yang kita lihat,baca,fikir,rasa dan dengar serta hayati.
    walau mungkin,bahkan tidak ada orang yang memberikan komen, tidak mengapa, anggap saja mereka membaca tulisan kita. itu sudah cukup.

    ReplyDelete
  3. hehe pat. kalu ada butang like.. dah lama like ni...
    yaa.. ketikkan.. taip yaa.. :P
    bener.. silent reader gitu... hehe.. niat menulis bukan untuk mendapat nama.. tapi mendapat pahala..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...