klik!

Sunday, February 12, 2012

Menderma Buat Pertama Kali


Assalamualaikum,
Dah lama tak menulis, hajat di hati sebelum spm nak penuhkan blog ni dengan tulisan tulisan, tapi...... penyakit M datang. MALAS! itulah kan, banyak benda yang dirancang tak menjadi. Ketentuan Allah belaka, tapi penyakit M tu kene ubat, tak boleh jadi alasan.

Menderma buat pertama kali? tipu lah kan, kalau saya cakap saya menderma buat pertama kali HARI INI, tapi kalau tambah satu lagi perkataan, tak mustahil. saya derma darah buat pertama kali. tu sebenarnya. Untuk terengganurian, bolehlah ke planet ataupun nama lainnya terengganu trait centre (TTC). ada tempat derma darah.

Saya pergi sendiri, drive honda civic. Tak bawa sape-sape. Dan saya ni perasan tua, umur baru 17, duk tulis 18. Maka perlulah izin ibu bapa untuk menderma. Selesai cek jenis darah, tekanan darah, Encik dokter mintak saya telefon ayah untuk minta kenebaran.

Kak Long :Ayoh, k long nok derma daroh ea, buleh dop?
Ayoh : Dop soh la.. ish! pelik pelik la (dengan nada marah)
Kak Long : doh, dakpeeee.. cek doh daroh, tekanan daroh.. ok belake doh.
Ayoh : doh ikut panda la. huh! (macam tak puas hati je)

tapi tak apa la kan, dah bagi kebenaran dah tu, jadi dengan senang hatinya saya pergilah menderma. Tandatangan mak ayah reka je. Erm, kemudian mulalah terfikir. Ayah ni kalau derma darah pun tak bagi, mesti lagi banyak benda-benda adventure yang dia tak bagi kan. Macam mana la nanti, tu baru derma darah. Bukan apa-apa pun. Macam mana nak berjihad dengan lebih akhbar?

Semua orang nak mati mulia kan? Saya pun begitu, salahkah kalau saya mengimpikan sebuah syahid? menanam cita-cita untuk jadi pejuang? salahkah? Setelah ditempelak berkali-kali oleh sahabat Halaqah.

Saya tahu saya tak sehebat muslimah lain, tak sesolehah yang lain. Tapi adakah salah saya mengimpikannya. Sebuah angan-angan?? ah! Bosan ditempelak. Kekadang sedih gak bila orang cakap macam-macam, kutuk-kutuk depan orang. Kalau benda tu benda biasa tak apa, tapi kalau dah melibatkan maruah, seolah-olah saya tiada harga diri. Sakit hati jugak! (emosi emosi)

Ok lah, tak payah fikir pasal dia lagi. yang pasti derma darah best! nak buat lagi.. Post kali ni tak citer banyak benda pun, sekadar menambah post.. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...