klik!

Saturday, February 25, 2012

Usrah

Usrah bermaksud keluarga. Ber'usrah' biasa kita dengar apabila menjejak kaki ke sekolah menengah, sekolah agama. Seterusnya ke IPT, jika tidak berusrah maka diri ini seperti lalang. Bergerak seiring angin yang meniupnya. Juga seperti layang-layang yang terputus talinya hilang pergantungan yang sebenar-benarnya.



Saya pernah dua kali join usrah nisa' peringkat negeri. Naqibatnya kak nah, terlalu senior nak dibanding dengan ambe. Kak nah terangkan bahawa usrah ini penting, terlalu penting untuk membina kekuatan diri, dalam mahupun luar. Kak Nah ceritakan bahawa ikhwanul muslimin di mesir tak akan sehebat itu tanpa usrah. Mereka berusrah secara sembunyi, terpaksa rahsiakan. Kalau tak, akan adalah serangan daripada pihak tertentu. Kita sepatutnya bersyukur kerana boleh berusrah di tempat terbuka, tanpa rasa takut, sebarkan Islam secara terang-terangan. Tapi! Malangnya ramai manalah orang yang sudi menghadirkan diri ke usrah. Malas, sibuk pelbagai alasan diberikan.

Berusrah terlalu indah, dengan Daurah Tadribiyah. Semua berhak memberi pendapat masing-masing. Berkata apa sahaja! Menyuarakan segala ketidakpuashatian. SubhanAllah!

Jujur saya katakan, saya sudah jatuh cinta dengan perjuangan ini. Jatun cinta dengan usrah, dengan jemaah. Justeru, saya sangat berharap, suatu hati nanti, tiada yang menghalang perjuangan saya. Ayah, emak, puas dipujuk agar dapat sertai semua ini. Berharap tiada apa yang meng'futur'kan perjuangan.

Bersatulah wahai kaum muslimin,
Dengan semangat dan roh kebenaran,
Berjihadlah wahai kaum muslimin,
Walau susah menempuh cabaran,

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...