klik!

Wednesday, February 15, 2012

Utamakan Yang lebih Penting Daripada Yang Penting


Seperti biasa, kalau ada post, mesti post untuk tegur diri sendiri yang lemah dan banyak khilafnya.

Pepatah arab ada menyebut, Masa ibarat pedang, jika kita tidak memotongnya maka ia akan memotong kita. Bila sebut pasal masa, semua akan terfikir. "kalaulah aku tak sibuk macam sekarang", "Kalaulah exam dah habis", macam-macam. Termasuklah saya yang tak sabar-sabar tunggu SPM habis. Perancangan nak buat tu, buat ni. Semuanya tergendala, sebab apa? Pelbagai sebab, antaranya suka bertangguh..

"Jap lagi buat la.." "nak releks dulu"... macam-macam! Kemudian, tak buat terus. Itulah, suka sangat bertangguh. Allah dah bersumpah dalam surah al-asr, tapi tak sedar-sedar juga. Puncanya : suka bertangguh.

Demi Masa, sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian. Melaikan yang beriman dan beramal soleh. Dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

Dah cantik ayat Allah bagi pada kita, tapi kita lupa untuk faham, tadabbur, praktik apa yang dah Allah bagi. Sibuk sangat dengan dunia, akhirat jadi tempelan dihujung kata. Nauzubillah! Pernah baca dalam majalah solusi, kalau nak buat kerja dengan sempurna, maksudnya menjadi dengan baik.. perlu kepada FOKUS!

Fokus yer, contohnya camni, pagi tu kita berhajat nak siapkan sarapan, maka siapkanlah sarapan tu dengan fokus tanpa fikir apa yang nak dibuat lepas ni. Sebabnya kalau fikir lepas ni nak buat tu, ni, banyak benda lagi nak buat. Akhirnya, MALAS! bila malas akan mulalah dialog "Jap lagi............", dengan nada yang letih. Padahal satu kerja pun tak siap!

Fokus benda yang penting, samalah macam khusyuk. Kalau kita solat ngan khusyuk, solat tu tak rasa berat pun untuk kita (teguran buat diri sendiri). Malah, rasa seronok! Bila buat sesuatu dengan seronok, datanglah IKHLAS...... Macam best je kan, macam formula add math je kan.. amal+fokus@khusyuk = ikhlas..

Tapi tak semudah tu, walaupun add math tu payah, tapi amal lagi payah. Sebab ada NAFSU! Kalau add math, kita boleh cuba lagi, cuba lagi sampai dapat. Buat latihan banyak-banyak, tunggu hari exam. insya-Allah boleh. Tapi kalau amal, yer, kita boleh usaha lagi, usaha lagi. Dalam proses usaha tu, masa tetap dikira.

Contohnya macam ni, esok usaha nak jadi fokus, tapi tak menjadi. Lalai lagi, dan masa tu tetap dikira. pahala, dosanya tetap tercatat. Tapi addmath tak, masa kita buat latihan tu, cikgu belum bagi kita markah. Masa exam je markah dikira. Herm.. Panjangnya analogi..

Bercakap soal nafsu, Nafsu yang paling tak suka adalah MALAS! Bila malas, rasa semua berat, tak suka semua benda. Benda baik, tak suka. Suka barin atas sofa, tengok tv, pastu tidur. Takkan ini je aktiviti sepanjang hidup? bekalan tak ada??!! Alahai, miskinnya diriku..

Macam mana nak hilangkan malas yek? padahal dah ada semangat? Semangat saja tak cukup! Usaha tu perlu! Sama la kalau nak berjaya dalam exam, hangat-hangat tahi ayam je. Tapi usaha tak de. Nak berjaya camana? Harapkan keajaiban. Mustahil!

Dalam pada itu, Doa pun perlu. Doa supaya Allah bagi kita sifat mahmudah, jauhkan sifat mazmumah. Post kali ni macam kebudak-budakkan je. Macam nak nasihat budak darjah 6. Ye lah, dah lama duk rumah, jadi rasa macam budak-budak. Sekolah tak pergi, buku tak baca.

Macam saya cakap awal-awal tadi. post untuk tegur diri sendiri supaya lebih bermotivasi. Semangat dah ada, tapi MALAS pulakk haiih.. apa nak jadi!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...