klik!

Saturday, February 25, 2012

Rugi Lagi!!

Bismillahirrahmanirrahim...



"Hari ni rugi lagi!!!"
"Buang masa lah!!"
"Esok tak nak dah macam ni!"
"Esok nak buat benda berfaedah, nak senangkan hati mak!"

Dialog yang biasa kita tuturkan. Kalaupun bukan dimulut, tuturnya dihati. Kenapa saya buat post ni? Sebab sekarang saya seorang penganggur kehormat. Dengan cuti berbulan-bulan, aktiviti sama setiap hari. Rasa buang masa! Dialog diatas juga saya selalu keluarkan. Ah! Teramat rugi! Menonton tv, Online, Tidur siang????!! Nak keluar tak boleh.. huhu.. Terlalu lama saya ambil masa untuk berubah, tapi tak jugak berubah. Slow-slow teruk...

Bertangguh dan malas, itu problemonya.
Kenapa bertangguh?
Jawapannya : Malas
Kenapa malas?
Jawapannya : Sebab bertangguh.
Macam pelik, tapi itulah hakikat. Kalau kita suka bertangguh, maknanya kita sengaja suburkan diri kita dengan malas.

"Skit je lagi, aku nak tidur kejap jeeeeeee"
Sekejap yang dimaksudkan bukan seminit dua, tapi SEJAM DUA! Sekejap je kan?
Dalam masa sejam dua tu banyak benda dah boleh dibuat.
Dah boleh siapkan makan tengahari, kemas sebuah rumah banglo dah! Oleh kerana tidur itu lagi syok dan best, abaikan semua itu. Samalah dengan online, kejap lagi.. kejap lagi.. akhirnyaaa.. sekejap itu sampai ke malam. Tak sedar bukan? Perkara yang selalu saya lalui, duduk bersila depan laptop! Dari pagi sampai ke malam.

Duduk atas sofa sambik tengok tv, Ada faedahnya juga kalau rancangan tu bermanfaat. Tapi setiap kali menonton, mata kuyu, lama-lama terlelap. "Alaaa, kejap je pejam mata" SEJAM DUA JUGA! Tidur lagi!

Cara untuk berubah, tanamkan azam yang kuat! aku nak berubah, tak nak dah buang masa!!!
Azan dan semangat saja tak cukup jika tak disertakan dengan PELAKSANAAN!! Kalau setiap hati tida improvement, perubahan walaupun sedikit. Maknanya kena check la balik ada yang tak kena dengan diri kita. Sebenarnya membuang masa ini benda yang akan membuatkan kita menyesal. Rasa tak?? Rasa macam hidup tak berguna je.... Makan tidur, berseronok!

Jadi, berubahlah! diri ini mahupun yang lain... Kenapa memilih untuk menjadi malas? Sedangkan rajin itu jalan yang indah.. Minta dengan Allah, semuanya dengan izinNYA..
Jangan bazirkan masamu lagi..

Masa lapang adalah nikmat..
Masa lapang juga ujian..

Bila mana kita sibuk nanti, baru kita akan terasa.. Ruginya aku semasa aku lapang, tapi tak gunakan masa itu sebaiknya.... :)

Selamat menikmati masa lapang buat diri dan kawan-kawan...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...