klik!

Sunday, February 19, 2012

Pandangan 3D

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari tu saya ke rumah sepupu, ada sebuah buku karya Hilal Asyraf yang buat saya tertarik. Buku motivasi, dah lupa tajuk dia apa. Tapi dalam satu bab tu, ada dia sentuh pasal pandangan 3D. Cara dia berfikir, teliti yang amat. Setiap perkara, setiap benda yang remeh, bila pandangan 3D ini di aplikasikan dalam kehidupan, akan menjadi satu perkara besar, dan POSITIF!



Andai aku dapat berfikir seperti Hilal,
Andai aku dapat meneliti seperti Ustaz Hasrizal,
Andai aku dapat berpandangan seperti Ustaz Pahrol,
Pasti dalam diriku tiada resah dan gusar,
Segala-galanya positif!

Pandangan 3D, maksudnya setiap peristiwa yang berlaku depan mata kita, kita pandang dari setiap sudut bukan satu sudut semata-mata!

Allah takdirkan satu-satu peristiwa itu, BERSEBAB! Maknanya, setiap yang terjadi itu bersebab dan ada hikmah yang perlu digali. Tidak perlulah sesali perkara yang sudah lepas. Tapi terus pandang ke depan, melihat, mencari jalan keluar.

contoh yang Hilal bagi dalam bukunya. Seorang pengawas sekolah inginkan sebuah bilik khas untuk pengawas bagi memudahkan urusan. Dalam masa yangs sama sekolah tidak mampu menyediakan itu. Si pengawas sepatutnya tidak kecewa dan tidak terus mendesak pihak sekolah menyediakan itu kerana masih ada benda yang lebih penting, yang patut di aula' kan daripada keperluan yang diminta. Pengawas pula perlu jalankan tangungjawabnya dengan sebaik mungkin tanpa bilik yang diharapkan. Positif dalam setiap perkara!

Pandangan 3D, pandangan kita seharusnya dilebarkan diluaskan supaya kita dapat melihat sesuatu dengan mata hati, bukan mata zahir semata-mata. Setiap perkara yang terjadi, kaitkan dengan diri kita, kaitkan dengan Allah. Kenapa Allah takdirkan sepeti itu? Kalau kita dapat melihat dengan mata hati, insyaAllah hanya sisi positif yang kita dapat.

Ustaz Hasrizal dalam bukunya,
anak menangis - positif, tak marah, tapi sabar..
anak tak nak pergi sekolah - positif lagi, sabar..
Isteri sibuk, on call- sabar lagi.. urusan rumah tangga dia buat
Diri sendiri kepenatan dalam kesibukan - positif, lakukan dengan ikhlas.

Seolah-olah tidak ditimpa ujian, padahal banyak! Cuma dia memandangan dengan pandangan 3D, ujian yang Allah timpakan, jadi rahmat.. untungnyaaa...

Aplikasikan pandangan ini dalam kehidupan..
Melihat situasi orang lain yang serba serbi kurang, bersyukurlah~~
Melihat situasi orang lain yang lebih, bersyukur juga~~ kerana tak semestinya lebih itu baik untuk kita.. Apa yang Allah dak tetapkan, itu yang terbaik... insyaAllah..

Erti hidup pada memberi, memberi tak semestinya memberi apa yang lebih, tetapi memberi apa yang kita ada.. sikit yang bersyukur itu lebih baik daripada banyak yang takabbur...

WAllahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...